Claudicatio en looptraining

Etalagebenen worden veroorzaakt door  slagaderverkalking (ofwel atherosclerose). Bij slagaderverkalking worden de wanden stugger en dikker, waardoor vernauwingen optreden. Deze verdikkingen, ook wel plaques genoemd, worden veroorzaakt door een opeenhoping van  spiercellen en cholesterol. Door de vernauwing in de slagaders van en naar de benen, gaat het bloed trager stromen en ontstaat er een zuurstoftekort in de beenspieren bij inspanning. Hierdoor ontstaan de klachten in de benen bij etalagebenen. Slagaderverkalking is in principe een ouderdomsziekte. Het verloopt geleidelijk, waardoor de meeste mensen er pas op latere leeftijd last van krijgen. Het verkalken van de slagaders kan echter sterk versneld optreden door een aantal factoren als roken, een te hoog cholesterolgehalte, ongezonde voeding, te weinig lichaamsbeweging en diabetes mellitus.

Doordat lopen pijn gaat doen, gaan veel mensen met etalagebenen op een andere manier of steeds minder lopen. Looptraining onder begeleiding van de fysiotherapeut blijkt daarom heel effectief te zijn. U leert steeds verder te lopen zonder pijn. Ook kan de kwaliteit van leven en algemene conditie verbeteren door deze actievere leefstijl.

Tijdens het intakegesprek worden de klachten en beperkingen in bewegingsmogelijkheden besproken. Ook zal de maximale loopafstand en conditie worden bepaald middels een loopbandtest of een andere aangepaste test. Gedurende het traject zal deze test meerdere malen worden herhaald om de vooruitgang te kunnen bepalen. Op basis van de resultaten van de looptest en het klachtenpatroon stelt de therapeut samen met u een persoonlijk trainingsschema op.

Voor looptherapie bij etalagebenen krijgt u maximaal 37 behandelingen vergoed vanuit uw basisverzekering. Deze vergoeding geldt voor een periode van 12 maanden. U moet wel rekening houden met uw eigen risico, wat altijd eerst verrekend wordt.

Onze fysiotherapeuten David van Santen, Roald Hoogendoorn en Linda Jongeneel zijn aangesloten bij het Claudicationetwerk.

Op onderstaande link vindt u een filmpje met informatie over etalagebenen.

Etalagebenen - een eerstelijns aandoening (ClaudicatioNet)