Artrose

Artrose wordt ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Het ontstaat doordat meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Het kraakbeen verslechtert en soms verdwijnt het helemaal. Bij artrose vermindert ook de vloeistof in het gewricht. Deze vloeistof, synovium, is nodig om het gewricht soepel te laten draaien en om schokken te absorberen. Door slijtage van gewrichtskraakbeen en een vermindering van de schokabsorberende vloeistof in de gewrichten, kunnen botten over elkaar schuren, wat veel pijn veroorzaakt. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, schouders en heupen.

Tip van Linda

Bij artrose is beweging erg belangrijk om de klachten te verminderen. De spieren geven stevigheid, waardoor het gewricht meer aan kan en minder pijn doet. Zorg voor de juiste balans tussen activiteit en rust.

KLACHTEN BIJ ARTROSE/ SLIJTAGE

• Startstijfheid met name in de ochtend
  • Algehele stijfheid in een gewricht
  • Bewegingsbeperkingen in een gewricht
  • Pijn bij belasten, in rust neemt dit af
  • Tijdens het bewegen kan er een krakend geluid aanwezig zijn (crepitaties)
  • Gewricht kan dikker zijn door een ontstekingsreactie
  • Veranderde stand van een gewricht

ADVIES

Blijven bewegen binnen de pijngrens. Het kan namelijk een verbetering geven van lichamelijk functioneren en kwaliteit van leven en in het verminderen van pijn.

Blijft u last houden of heeft u begeleiding nodig? Neem dan contact op met ons voor het maken van een afspraak.